Programowanie

Jak poruszać obiektem w świecie gry – teoria.

Wiemy już jak poruszać obiektem po ekranie, ale jak poruszać tym obiektem w świecie gry? Niestety znów jest na to kilka sposobów. Na razie jak zwykle w oddaleniu od rzeczywistego działania gry poruszać będę stateczkiem kosmicznym.

Poruszanie się w grach realizowane jest na kilka sposobów. Jednym z najbardziej naturalnych moim zdaniem jest przyczepienie kamery do obiektu głównego w świecie gry i poruszanie kamerą wraz z nim. Myślę, że jednym z dobrych przykładów takiego poruszania się jest gra Grand Theft Auto lub Doom. W ogóle w grach Doom-podobnych poruszamy się kamerą z doczepionymi rękami 🙂

Drugim sposobem, znanym mi, i zazwyczaj używanym bezpośrednio w platformówkach, top down shooterach i innych jest poruszanie tłem. Podobnie jak w bardzo starych grach mechanicznych, w których tło się poruszało pod spodem, a my czymś na patyczku mijaliśmy przeszkody, które były namalowane na poruszającej się rolce. I ta rolka sobie szła w kółko, a jak przeszkoda dotykała patyczek z naszym bohaterem kolejne lampki się zapalały. Jak zapaliły się 3 gra się kończyła i przewijała na start. Ten sposób na pewno użyję w mojej grze.

Trzecim znanym mi sposobem, jest sposób mieszany. Z jednej strony postacie w grze poruszają się po tle swoją drogą, a my sterujemy kamerą. Możemy sterować i postacią i kamerą. Jednym z przykładów takiej gry jest ulubiony przeze mnie Settlers oraz chyba cała seria “Herołsów”.

Jak wspomniałem użyję sposobu drugiego poruszając tłem pod spodem… W kolejnym poście jak mi poszło.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *