Pisząc o realizacji poruszania przyciskowego (czyli przyciski widziane na ekranie), nie do końca zastanowiłem się nad formułą gry i czy w ogóle takie sterowanie będzie pasować. Co ciekawe takie problemy wychodzą od razu – to fajnie. Tu widać chyba podejście DDD, które stosuję w innym projekcie, zaczyna przynosić rezultaty w tym. W każdym razie garść przemyśleń, a w kolejnym poście realizacja, niezależnie czy sensowna. I tak będę chciał sprawdzić czy się da i jak należy to robić.

Wyobrażam sobie motocykl widziany z góry, wydmy i może tor moto crossowy na początek. Ok, poruszanie palcem, które realizowałem w poprzednim poście, o ile motocykl będzie odpowiednio reagował (odpowiednio wolno?) byłoby całkiem niezłe. Nie możesz poruszać palcem szybciej niż motocykl może skręcić, a żeby np. przeskoczyć przeszkodę trzeba go tapnąć. Wygląda fajnie, można poruszać motocyklem w każdym kierunku, a to istotne.

A teraz przyciski. Na pewno odpada ułożenie WSAD do którego jestem przyzwyczajony. Swoją drogą na tabletach gram mało, a wręcz wcale, więc jak coś poprawcie 🙂 Ułożenie a’la gra jajeczka (taka stara gra USSR w której wilk łapał jajeczka w koszyczek) wydaje mi się mało ergonomiczna. Bo jak? prawy górny do góry, lewy dolny w dół i reszta odpowiednio lewy i prawy? Nie pasuje.

Jedyny sensowny jaki widzę w tego typu grach (a nie jest to tetris przecież) to imitacja Joysticka. Tzn. w miejscu, w którym położymy palec pojawi się jakby analogowa gałka i jak ją będziemy przesuwać w odpowiednim kierunku w tym kierunku będzie zmierzał motocykl. Niestety wydaje mi się to tępe do użycia na moim smartfonie. Jestem dość słusznych rozmiarów tak jak i moje dłonie, a s5 nie jest największy. Więc to odpada!

Co mi pozostało? Pozostało mi odrzucić całkowicie tą metodę. Ale chciałbym sprawdzić czy gdybym miał grę, w której motocykl jest na środku ekranu, gra sama trzyma tempo, a my tylko poruszamy się na boki, to czy 2 przyciski umieszczone po lewej i prawej dadzą radę… To w następnym wpisie.

6 Replies to “Poruszanie przyciskowe – przemyślenia.

  1. Pingback: dotnetomaniak.pl
  2. Rozważałeś ograniczenie liczby przycisków odpowiedzialnych za poruszanie się do prawo/lewo i przepustnicy? Czytałem Twoje poprzednie posty o poruszaniu się i chciałbym zwrócić Twoją uwagę na jedną rzecz, mam nadzieję, że będzie to pomocne spostrzeżenie.
    Żaden pojazd nie jest w stanie zawrócić od razu o 180 stopni. Gdybyś rozważył branie zakrętów łukiem, a nie zawracanie w miejscu, to mogłoby Ci dać dostęp do ciekawych opcji. Spowolnić nieco tempo rozgrywki na rzecz odpowiedniego wymierzenia łuków.
    Jeśli planujesz grę z perspektywą z lotu ptaka, to mógłbyś rozważyć użycie akcelerometrów do nadania kierunku w jakim ma się skierować pojazd, a przycisków ekranowych jako przepustnicy. Może zacząć od modelu poruszania się w stylu drewnianego labiryntu jak na zdjęciu: https://www.planszomania.pl/image/labirynt_3197.jpg i jeśli będzie pasował, to dopasować go do specyfiki Hard Ridera.

    1. Chyba źle wyrażam, niejasno swoje myśli. O co mi chodzi – gra ma być typowym arcade shooterem. Takim do bólu klasycznym w którym “ekran” Cię goni. Czyli jedziesz w kółko w górę ekranu, omijasz pułapki, uciekasz przed czymś. Dokładnie jak tutaj, tylko mam nadzieje fajniej się uda.
      Tak, rozważyłem 3 przyciski, albo inaczej – rozważyłem, że więcej niż 1 + rozmiar mojego palca + rozmiar mojego tel i robi się niemiło. Mam w domu konsolkę PSP i chciałem ją imitować, ale kurcze, ona ma te przyciski poza ekranem + ekran. Ja sam paluchami zasłaniam 1/5 ekranu jak położę 2 na dole. Jeśli zechcę je przesunąć w górę o wysokość palca, to dla przycisków potrzebuję już 2/5 wysokości ekranu. Na tablecie (7″) to tak nie boli, ale na 5″ telefonie to to takie rozwiązanie się nie nadaje. Prawie połowa ekranu na sterowanie to zły pomysł.
      I tak – chciałbym, aby udało się wykorzystać akcelerometry, do jazdy lewo prawo. Właściwie na to się nastawiłem. Przycisk, lub również akcelerometr do przyspieszania zamierzam wykorzystać, dlatego chcę też spróbować z przyciskami, bo i tak zamierzam ich użyć, tylko do czego innego. A jak już to zrobię to muszę przyspieszyć, bo chyba kiepsko mi idzie 🙂
      Swoją drogą, mówisz, że tak się nie da? 🙂
      Dzięki za komentarz i feedback.

      1. Czy jeśli pamiętam tą grę to jestem stary? :<
        Teraz gdy już zaczynam rozumieć, to muszę Ci powiedzieć, że do ruchów lewo/prawo zdecydowanie najlepiej nadałyby się akcelerometry, ewentualnie skrajne krawędzie ekranu jak masz to w przypadku zmiany stron w czytnikach e-booków, chociaż to widziałbym raczej jako opcję. Z przepustnicą jest już mniej problemu, bo wystarczyłby suwak w jakiejś ciekawej formie po jednej ze stron ekranu, lub przechył ekranu w przód/tył chociaż z doświadczenia z grami mobilnymi mogę stwierdzić, że rozwiązanie to nie jest zbyt wygodne, bo bardzo dużo zależy od pozycji w jakiej trzymasz urządzenie, jeśli miałoby znajdować się cały czas w pozycji horyzontalnej, to gwarantuje Ci ból/karku pleców, z kolei bardziej naturalna pozycja wiąże się z problemem kalibracji.
        To, że czegoś nie umiem nie znaczy, że się nie da, ale mój Opel tak nie robi ;).
        Pozdrowienia!

        1. Nie wiem czy jesteś stary 🙂 Ja się nie czuję, ale grę pamiętam nieźle 🙂
          Dokładnie myślę podobnie. Co do przyspieszenia wystarczy przycisk, w sensie naciskasz moto przyspiesza w przód ze stałym przyspieszeniem (odkręcenie manetki do oporu), puszczasz moto zwalnia. Hamowanie na razie nie potrzebne, ale na pewno pokombinuję też z akcelerometrem pochył przód tył. Dzięki za obserwacje i feedback.
          Oplowi poprawić troszkę ręczny i o ile ma napęd na przód to:
          1. lekko go zaciągnąć i wrzucić wsteczny;
          2. obroty do oporu;
          3. gwałtownie puścić sprzęgło (uwaga można uszkodzić) najlepiej nogę z niego przesuwając w bok;
          4. jak poczujesz poślizg przednich kół to na maksa w lewo/prawo;
          5. Powtarzać póki nie uda się puścić ręcznego jednocześnie wrzucając jedynkę i dając do oporu w przód…
          Powodzenia! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *