What the… Pomyślałem sobie jak zobaczyłem rozwijaną listę z 4 pozycjami zatytułowaną “Game technology”. Zazwyczaj coś takiego wybierało się nawet po dłuższej chwili już pisania gry. Czy to będzie XNA czy coś. W Xcode podajemy ten parametr już na samym początku podczas tworzenia projektu.

A więc – na co się zdecydować? Opiszę pokrótce czym się charakteryzują podane frameworki, a potem wybiorę SpriteKit 🙂

SpriteKit i SceneKit to bliźniacze biblioteki wspomagające pisanie gier bądź może lepiej byłoby napisać “operowanie grafiką” serwowane przez Apple. Obie zostały napisane jakoś koło wersji IOS 7 (choć tu mogę się mylić), po generalnym update systemu. Stworzone są w taki sposób, aby tworzenie gier na platformy z jabłkiem było miłe i przyjemne, czyli po prostu proste. Skierowane są do twórców “casualowych” produkcji, choć jest z nich co wyciskać. Oprócz operacji na grafice wspomagają serwować dźwięki oraz posiadają mały silniczek fizyki.

Metal to też dzieło ludzi którzy lubią nadgryzać jabłka. Tym razem skupili się na wydajności i biblioteczka działa dużo bliżej sprzętu. Jest też trudniejsza w opanowaniu i służy zaawansowanym developerom, którzy nie boją się normalizacji wektorów i innych tego typu rzeczy. Metal jest porównywany do OpenGL, ale jest po prostu szybszy na urządzeniach Apple.

OpenGL czyli Open Graphic Library, z końcówką ES oznaczającą Embedded Systems. Podobnie jak Metal przy czym tu serwowana jest tylko grafika. System zaawansowany i dość trudny w opanowaniu, przy czym skierowany raczej do programistów tworzących gry 3D. Prawdopodobnie najbardziej znany z tych wszystkich. Jego niebagatelną zaletą jest dostępność na większości platform które posiadają ekrany.

Cocos2D a właściwie to Cocos2D-x. Najbardziej chyba znana biblioteka open-source do programowania gier 2D i największy rywal SceneKit. Nie jest wspierana bezpośrednio z Xcode. Jej wielkim plusem jest możliwość pisania gier na wiele platform na raz (podobnie jak w Unity2D), oraz to, że do programowania można użyć Swifta. Posiada też chyba największe zasoby tutoriali oraz bardzo duże community.

 

Zadaniem które przed sobą postawiłem w związku z “Daj się poznać“, to stworzenie gry 2D z użyciem Swift na system IOS 9 (taki aktualnie posiadam w telefonie). Gra ma być prosta. Dlatego jak we wstępie – wybiorę SpriteKit. A dalej się zobaczy, co się stanie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *