Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku.

Tym pierwszym krokiem w moim przypadku będzie nic innego jak aplikacja typowa dla wszystkich uczących się czyli “Hello World”. Postaram się wypisać ten piękny napis na ekranie komórki za pomocą Xcode. Xcode to nic innego jak taki Visual Studio dla produktów Apple. Jednym słowem środowisko programistyczne do wszystkiego. Mam nadzieję, że nie okaże się tak beznadziejne jak słyszałem. Do kodu zatem!

Pierwsze co robimy po uruchomieniu Xcode ( a jest to moje pierwsze uruchomienie ) to wybieramy projekt który chcemy stworzyć. Czy raczej jego rodzaj i docelowy system:

 

Zrzut ekranu 2016-02-29 o 23.24.50

Wybrałem Game dla aplikacji IOS. Po kliknięciu Next otrzymujemy piękne okienko wizarda w którym możemy wypełnić takie informacje jak nazwa produktu, język programowania stosowany w aplikacji, silnik graficzny, etc:

Zrzut ekranu 2016-02-29 o 23.28.52

Wybrałem Swift, SceneKit oraz aby dodał unit testy oraz testy UI. Potem program poprosił o miejsce w którym ma być zapisana solucja (nie tak jak w VS, że klikasz dalej i dostaniesz ConsoleApplicationX, grrrr…). Dodatkowo, sam stworzy repozytorium git – jak miło:

Zrzut ekranu 2016-02-29 o 23.32.06

A potem Twoim oczom ukazuje się coś takiego jak na dole i myślisz sobie WTF – o co tu chodzi:

Zrzut ekranu 2016-02-29 o 23.35.36

Jak już się trochę połapałem zainstalowałem IOS 9.1 Simulator -> 1,5 GB. No nic to! Zwłaszcza, że był to błąd, najnowszy IOS 9.2 jest zainstalowany w Xcode. Ech… Przy próbie builda testowego projektu (to co się stworzyło, gdy wybrałem game, to takie demo) Xcode zapytał czy chcę włączyć Developer mode (czyli takie jakby uruchom jako administrator). Trudno było się nie zgodzić. Aplikacja się odpaliła i wygląda mniej więcej tak:

Zrzut ekranu 2016-02-29 o 23.44.33

Super – jeszcze nic nie zrobiłem, a już coś jest 🙂 Dokładniej o tym jaki kod jest w poszczególnych plikach będzie w kolejnych wpisach jak już wezmę się za grę. To co od razu rzuciło mi się w oczy to na pewno ładnie wypełnione headery tych plików:

Po pogrzebaniu i dopisaniu takowego kodu:

Mamy efekt w postaci pięknego napisu na naszym ekraniku w symulatorze telefonu:

Zrzut ekranu 2016-03-01 o 00.16.50

Trzeba przyznać, że jeszcze nie do końca wiem o co chodzi, ale już mi się podoba. Następnym krokiem będzie dobór odpowiedniej technologii czyli SceneKit, OpenGl czy inna…

3 Replies to “Swift “Hello World”

  1. Będziesz pisał o problemie różnych rozdzielczości? Pierwszy raz widzę kawałek kodu w swift, nie robiłem nic na mobilne, to może pytanie jest banalne, czy nie na miejscu 😉

    1. Pewnie też jak na taki trafię 🙂 Na razie to co widzisz to kawałek kodu, który jest modyfikacją ogólnego przykładu. Ale oglądam właśnie kod Swift w różnych miejscach i jak na razie to takie 0,5/0,5 między F#, a C#… Zobaczymy jak będzie, ale chciałbym aby powstał poradnik po którym każdy będzie umiał napisać swoją prostą grę 2d w Swift.

  2. Pingback: dotnetomaniak.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *